सी.टी.ई.टी. (सेन्ट्रल टीचर्स एलिजिबिलिटी टेस्ट) या केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा की तैयारी के लिए कुछ महत्वपूर्ण टिप्स यहां पर उपलब्ध है. CTET 2019 की पेपर 1 और पेपर 2 की परीक्षाएं 9 दिसंबर को आयोजित होंगी. CTET का फॉर्म कब आया था, इससे लिए क्या एलिजिबिलिटी थी, इस एग्ज़ाम को कौन दे सकता है ये सभी जानकारियां आप
https://www.youtube.com/channel/UCq-vo87hpZZ7hc2ChwyKLeA
( "JAGVEER CHAUDHARY E LEARNING" YOU TUBE CHANNEL) से प्राप्त कर सकते है. इस लेख में हम CTET 2019 के लिए महत्वपूर्ण टिप्स दे रहे हैं जो पेपर 1 अथवा पेपर 2 दोनों की तैयारी में मदद करेंगी.
ये टिप्स कुछ इस प्रकार हैं:
1. सबसे पहले Syllabus और Exam Pattern को अच्छे से समझें
किसी भी परीक्षा की तैयारी के लिए उस परीक्षा का Syllabus और Exam Pattern आपको अच्छे से पता होना चाहिए और CTET 2019 के लिए भी यही बात लागू होती है. अगर आप पेपर 1 और पेपर 2 का पूरा सिलेबस और एग्जाम पैटर्न जानना चाहते हैँ तो आप नीचे दिए गए SYLLABUS की मदद ले सकते हैं.
CTET 2019: Syllabus तथा Exam Pattern
सीटीईटी एग्जाम पैटर्न 2019: पेपर – 1
विषय
|
प्रश्नों की संख्या
|
अंक
|
बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र (Child Development and Pedagogy)
|
30
|
30
|
भाषा – 1 (Language I) Compulsory
|
30
|
30
|
भाषा – 2 (Language II) Compulsory
|
30
|
30
|
गणित (Mathematics)
|
30
|
30
|
पर्यावरण अध्ययन (Environmental Studies)
|
30
|
30
|
कुल (समय 150 मिनट्स)
|
150 प्रश्न
|
150 अंक
|
सीटीईटी का सिलेबस 2019: पेपर - 1
I. Child Development and Pedagogy (30 Questions)
(a) Child Development (Primary School Child) 15 Questions
• Concept of development and its relationship with learning
• Principles of the development of children
• Influence of Heredity & Environment
• Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
• Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
Concepts of child-centered and progressive education
• Critical perspective of the construct of Intelligence
• Multi-Dimensional Intelligence
• Language & Thought
• Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
• Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc.
• Distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
• Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.
(b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs (5 Questions)
• Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived
• Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
• Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners
(c) Learning and Pedagogy (10 Questions)
• How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
• Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
• Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
• Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
• Cognition & Emotions
• Motivation and learning
• Factors contributing to learning – personal & environmental
II. Language – I (30 Questions)
(a) Language Comprehension (15 Questions)
Reading unseen passages – two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension, inference, grammar and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative or discursive)
(b) Pedagogy of Language Development (15 Questions)
• Learning and acquisition
• Principles of language Teaching
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
• Language Skills
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
• Teaching- learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
• Remedial Teaching
III. Language – II 30 Questions
(a) Comprehension (15 Questions)
Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with question on comprehension, grammar and verbal ability
(b) Pedagogy of Language Development (15 Questions)
• Learning and acquisition
• Principles of language Teaching
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form;
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
• Language Skills
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
• Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
• Remedial Teaching
IV - Mathematics 30 Questions
(a) Content 15 Questions
• Geometry
• Shapes & Spatial Understanding
• Solids around Us
• Numbers
• Addition and Subtraction
• Multiplication
• Division
• Measurement
• Weight
• Time
• Volume
• Data Handling
• Patterns
• Money
(b) Pedagogical issues (15 Questions)
• Nature of Mathematics/Logical thinking; understanding children’s thinking and reasoning patterns and strategies of making meaning and learning
• Place of Mathematics in Curriculum
• Language of Mathematics
• Community Mathematics
• Evaluation through formal and informal methods
• Problems of Teaching
• Error analysis and related aspects of learning and teaching
• Diagnostic and Remedial Teaching
V. Environmental Studies 30 Questions
(a) Content (15 Questions)
i. Family and Friends:
1.1 Relationships
1.2 Work and Play
1.3 Animals
1.4 Plants
ii. Food
iii. Shelter
iv. Water
v. Travel
vi. Things We Make and Do
(b) Pedagogical Issues (15 Questions)
• Concept and scope of EVS
• Significance of EVS, integrated EVS
• Environmental Studies & Environmental Education
• Learning Principles
• Scope & relation to Science & Social Science
• Approaches of presenting concepts
• Activities
• Experimentation/Practical Work
• Discussion
• CCE
• Teaching material/Aids
• Problems
सीटीईटी का एग्जाम पैटर्न 2019: पेपर – 2
विषय
|
प्रश्नों की संख्या
|
अंक
|
1. बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र (Child Development and Pedagogy)
Compulsory
|
30
|
30
|
2. भाषा – 1 (Language I) Compulsory
|
30
|
30
|
3. भाषा – 2 (Language II) Compulsory
|
30
|
30
|
4. गणित और विज्ञान
(गणित और विज्ञान के शिक्षकों के लिए)
या
5. सामाजिक अध्ययन / सामाजिक विज्ञान
(सोशल स्टडीज / सोशल साइंस के शिक्षकों के लिए)
|
60
|
60
|
कुल (समय 150 मिनट्स)
|
150 प्रश्न
|
150 अंक
|
* किसी भी अन्य शिक्षक के लिए - IV या फिर V
सीटीईटी का सिलेबस 2019: पेपर – 2
I. Child Development and Pedagogy (30 Questions)
(a) Child Development (Elementary School Child) 15 Questions
• Concept of development and its relationship with learning
• Principles of the development of children
• Influence of Heredity & Environment
• Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
• Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
• Concepts of child-centered and progressive education
• Critical perspective of the construct of Intelligence
• Multi-Dimensional Intelligence
• Language & Thought
• Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
• Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc.
• Distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
• Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.
(b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs (5 Questions)
• Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived
• Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
• Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners
(c) Learning and Pedagogy (10 Questions)
• How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
• Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
• Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
• Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
• Cognition & Emotions
• Motivation and learning
• Factors contributing to learning – personal & environmental
II. Language I (30 Questions)
(a) Language Comprehension (15 Questions)
Reading unseen passages – two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension, inference, grammar and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative or discursive)
(b) Pedagogy of Language Development (15 Questions)
• Learning and acquisition
• Principles of language Teaching
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form;
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
• Language Skills
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
• Teaching- learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
• Remedial Teaching
III. Language – II (30 Questions)
(a) Comprehension (15 Questions)
Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with question on comprehension, grammar and verbal ability
(b) Pedagogy of Language Development (15 Questions)
• Learning and acquisition
• Principles of language Teaching
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form;
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
• Language Skills
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
• Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom
• Remedial Teaching
IV. Mathematics and Science (60 Questions)
(i) Mathematics (30 Questions)
(a) Content 20 Questions
• Number System
• Knowing our Numbers
• Playing with Numbers
• Whole Numbers
• Negative Numbers and Integers
• Fractions
• Algebra
• Introduction to Algebra
• Ratio and Proportion
• Geometry
• Basic geometrical ideas (2-D)
• Understanding Elementary Shapes (2-D and 3-D)
• Symmetry: (reflection)
• Construction (using Straight edge Scale, protractor, compasses)
• Mensuration
• Data handling
(b) Pedagogical issues (10 Questions)
• Nature of Mathematics/Logical thinking
• Place of Mathematics in Curriculum
• Language of Mathematics
• Community Mathematics
• Evaluation
• Remedial Teaching
• Problem of Teaching
(ii) Science 30 Questions
(a) Content (20 Questions)
• Food
• Sources of food
• Components of food
• Cleaning food
• Materials
• Materials of daily use
• The World of the Living
• Moving Things People and Ideas
• How things work
• Electric current and circuits
• Magnets
• Natural Phenomena
• Natural Resources
(b) Pedagogical issues (10 Questions)
• Nature & Structure of Sciences
• Natural Science/Aims & objectives
• Understanding & Appreciating Science
• Approaches/Integrated Approach
• Observation/Experiment/Discovery (Method of Science)
• Innovation
• Text Material/Aids
• Evaluation – cognitive/psychomotor/affective
• Problems
• Remedial Teaching
V. Social Studies/Social Sciences (60 Questions)
(a) Content (40 Questions)
• History
• When, Where and How
• The Earliest Societies
• The First Farmers and Herders
• The First Cities
• Early States
• New Ideas
• The First Empire
• Contacts with Distant lands
• Political Developments
• Culture and Science
• New Kings and Kingdoms
• Sultans of Delhi
• Architecture
• Creation of an Empire
• Social Change
• Regional Cultures
• The Establishment of Company Power
• Rural Life and Society
• Colonialism and Tribal Societies
• The Revolt of 1857-58
• Women and reform
• Challenging the Caste System
• The Nationalist Movement
• India After Independence
• Geography
• Geography as a social study and as a science
• Planet: Earth in the solar system
• Globe
• Environment in its totality: natural and human environment
• Air
• Water
• Human Environment: settlement, transport and communication
• Resources: Types-Natural and Human
• Agriculture
• Social and Political Life
• Diversity
• Government
• Local Government
• Making a Living
• Democracy
• State Government
• Understanding Media
• Unpacking Gender
• The Constitution
• Parliamentary Government
• The Judiciary
• Social Justice and the Marginalised
(b) Pedagogical issues (20 Questions)
• Concept & Nature of Social Science/Social Studies
• Class Room Processes, activities and discourse
• Developing Critical thinking
• Enquiry/Empirical Evidence
• Problems of teaching Social Science/Social Studies
• Sources – Primary & Secondary
• Projects Work
• Evaluation
ये था सीटीईटी का सिलेबस और एग्जाम पैटर्न। कक्षा 1 से कक्षा 8 तक के लिए और ज़्यादा डिटेल में सिलेबस आप NCERT किताबों से हासिल कर सकते हैं. ये किताबें हिंदी और अंग्रेज़ी भाषा में एन.सी.ई.आर.टी. की आधिकारिक वेबसाइट ncert.nic.in पर मुफ्त में उपलब्ध हैं
सिलेबस और एग्जाम पैटर्न जानने के बाद CTET 2019 की तैयारी करने वाले उम्मीदवारों को CTET के पुराने 5 से 10 वर्ष के पेपर्स पर की एनालिसिस करनी चाहिए.
इनकी एनालिसिस कर के उम्मीदवार ये आसानी से समझ जाएंगे कि पूरे सिलेबस में CTET 2019 की परीक्षा के लिए कौन से टॉपिक्स सबसे ज़्यादा महत्वपूर्ण हैं. कम समय में बेहतर तैयारी के लिए उम्मीदवारों को इन टॉपिक्स पर ज़्यादा ध्यान देना चाहिए.
पिछले वर्ष के पेपर्स आपको नीचे दिए गए लिंक्स के द्वारा प्राप्त होंगे
3. NCF, National Focus Group Position Papers और NCERT Textbooks को अच्छे से पढ़े
CTET 2019 की बेहतर तैयारी के लिए NCERT की किताबें बहुत महत्वपूर्ण हैं और इसका उल्लेख CTET के सिलेबस में भी है. NCERT की किताबें के आलावा National Curriculum Framework और National Focus Group Position Papers भी CTET 2019 की तैयारी के लिए बहुत महत्वपूर्ण है. एनसीईआरटी किताबों की PDF आपको एनसीईआरटी की आधिकारिक वेबसाइट ncert.nic.in पर आसानी से मिल जाएगी. NCF 2005 की PDF (हिंदी और अंग्रज़ी) भाषा में आप नीचे दिए गए लिंक की मदद से डाउनलोड कर सकते हैं.
4. रोजाना Mock Test हल करें और उसके बाद उनकी एनालिसिस ज़रूर करें
CTET 2019 की तैयारी के लिए आपको रोजाना कम से कम एक Mock Test ज़रूर हल करना चाहिए और हल करने के बाद उनकी एनालिसिस ज़रूर करनी चाहिए. एनालिसिस के द्वारा अपनी कमज़ोरियों को जानने की कोशिश करें और जल्द-जल्द उन्हें दूर करने की कोशिश करें. CTET की तैयारी के लिए कई Mock Test . कर सकते हैं.
5. ज़्यादा नए टॉपिक्स न पढ़े जितना पढ़ा है उसे दोहराएं
जब तैयारी के लिए ज़्यादा समय न रह गया हो तो ज़्यादा नए टॉपिक्स पढ़ने से बचना चाहिए बल्कि अपने जो अभी तक पढ़ा है उसके रिवीज़न पर ज़्यादा ध्यान देना चाहिए. लेकिन कभी-कभी हमे कुछ ऐसे टॉपिक्स मिल जाते हैं जो परीक्षा की तैयारी के लिए बेहद महत्वूर्ण होते हैं और इन्हे हम इग्नोर नहीं कर सकते। ऐसे टॉपिक्स की तैयारी के लिए आप Online Video Tutorials की मदद ले सकते हैं. Internet पर आपको CTET 2019 की तैयारी के लिए आपको हर टॉपिक पर ढेरों Video Tutorials मिल जाएंगे.
तो ये थे CTET 2019 की तैयारी के लिए टिप्स जिनकी मदद से आप कम समय में इस परीक्षा की बेहतर तैयारी कर सकते हैं.
CTET 2019 की परीक्षाओं में किसी तरह की नेगेटिव मार्किंग नहीं है इसलिए परीक्षा में किसी भी प्रश्न को छोड़ने की गलती न करें. पहले वो प्रश्न करें जो आपको अच्छे से आते है इसके बाद उन प्रश्नों को करें जिनमे आपको संशय हो. हर प्रश्न का उत्तर ज़रूर दे.
परीक्षा देने के दौरान किसी भी एक प्रश्न पर ज़्यादा समय न लगाएं. अक्सर यह देखा गया है कि परीक्षा देने दौरान उम्मीदवार किसी प्रश्न में अटक जाते हैं जिसकी वजह से वे पूरा पेपर हल नहीं कर पाते और आते हुए प्रश्न भी उनसे छूट जाते हैं. अगर 1 मिनट के भीतर कोई प्रश्न नहीं हल हो रहा है तो उसे छोड़ कर अगला प्रश्न हल करना शुरू कर दें. सेक्शन के शेष प्रश्न हल करने के बाद आप उस अधूरे प्रश्न पर वापस आ सकते हैं.
0 Comments